InfomaterialWhatsApp

Professorinnen und Professoren

Prof. Dr. rer. nat. Andreas Lingnau

Kontakt

a.lingnau@deutschehochschule.de

+49 331 769 976 10

Forschungsschwerpunkte

  • Technologiegestützes Lernen
  • Computergestützes kollaboratives Lernen
  • Human Computer Interaction (HCI)
  • Interaktive & Multimodale Systeme
  • Verteilte Lehr-/Lernsysteme
  • Benutzermodellierung
  • Learning Analytics

Über mich

Meine Forschungsschwerpunkte liegen im Bereich des technologiegestützten Lernens, insbesondere des Computer Supported Collaborative Learning (CSCL), sowie auf verschiedenen Aspekten der Mensch-Computer-Interaktion.

Neben meinen akademischen Verpflichtungen bin ich Mitglied verschiedener Programmkomitees einschlägiger wissenschaftlicher Konferenzen und Journals. Ich bin Senior Member der IEEE Computer Society und Vice-Chair (Award & Early Career Professional) der IEEE Technical Community on Learning Technology (TCLT) und Chair der SIG Computer Supported Collaborative Learning.

Wissenschaftlicher Werdegang

2016 – 2019 Senior Researcher, Sächsische Akademie der Wissenschaften zu Leipzig
2012 – 2013 Senior Researcher, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt
2009 – 2012 Research Fellow, University of Strathclyde, Glasgow, Schottland
2006 – 2009 PostDoc, Institut für Wissensmedien, Tübingen
2005 Promotion
1999 – 2005 Wissenschaftlicher Mitarbeiter, Institut für Informatik und Interaktive Systeme, Forschungsgruppe COLLIDE, Universität Duisburg-Essen

Lehrtätigkeiten

2023 – heute Professor für Informatik, DHAW
2019 – 2023 Lehrkraft für besondere Aufgaben, Hochschule Ruhr West, Bottrop
2016 – 2019 Lehrbeauftragter, Humboldt Universität zu Berlin
2013 – 2016 Dozent und Kursentwickler Informatik, Firma SGM, Berlin
2013 Lehrbeauftragter, Hochschule Ruhr West, Bottrop
2008/09 Lehrbeauftragter, Katholische Universität Eichstätt-Ingolstadt

Carolin Straßmann; André Helgert; Andreas Lingnau: Psychological Outcomes and Effectiveness of a Collaborative Video-Based Learning Tool for Synchronous Discussions, 2023
DOI: 10.1007/978-3-031-29800-4_52

Andrea Kienle; Andreas Harre; Jörg M. Haake; Andreas Lingnau: GI Edition Proceedings Band 316 DELFI 2021. Die 19. Fachtagung Bildungstechnologien der Gesellschaft für Informatik e.V., 13.-15. September 2021, Bonn 2021.
DNB: 1240707436

Lingnau, A.; Strassmann, C.; Helgert, A.; Benjes, M.; Neumann, A.: Learnflix: A tool for collaborative synchronous video based online learning. In: Proceedings - IEEE 21st International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2021.
DOI: 10.1109/ICALT52272.2021.00043

Schulz, S.; Lingnau, A.: An Evidence-Based Learner Model for Supporting Activities in Robotics. In: L@S 2020 - Proceedings of the 7th ACM Conference on Learning @ Scale.
DOI: 10.1145/3386527.3406760

Seiffert, S.-B.; Lingnau, A.: Interactive support in the inspection of an art educational trail: The WaldSkulpturenWeg app,Interaktive Unterstützung bei der Begehung eines Kunstlehrpfads: Die WaldSkulpturenWeg-App. In: Lecture Notes in Informatics (LNI), Proceedings - Series of the Gesellschaft fur Informatik (GI).
DOI: 10.18420/delfi2019_221

Harrer, A.; Lingnau, A.: Designing TEL-Tools for thinking skills: Learning to learn together in a CSCL Environment. In: Proceedings - IEEE 18th International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2018.
DOI: 10.1109/ICALT.2018.00076

Harrer, A.; Lingnau, A.: A Proposal to Measure Innovation and Scaling of CSCL Projects - Extension and Application of the JRC Mapping Framework. In: Proceedings - IEEE 17th International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2017.
DOI: 10.1109/ICALT.2017.52

Harrer, A.; Lingnau, A.: Bringing balance to the forces of learning design: Integrating self-regulated planning and scripting via model transformations. In: Proceedings - IEEE 16th International Conference on Advanced Learning Technologies, ICALT 2016.
DOI: 10.1109/ICALT.2016.30

Lingnau, A.; Harrer, A.: A qualitative analysis on mutual engagement in CSCL scenarios using eye-tracking technology. In: Proceedings - IEEE 15th International Conference on Advanced Learning Technologies: Advanced Technologies for Supporting Open Access to Formal and Informal Learning, ICALT 2015.
DOI: 10.1109/ICALT.2015.111

Harrer, A.; Irgang, T.; Lingnau, A.; Sattes, N.; Pfahler, K.: The metafora design principles for a collaborative, interoperable learning framework. In: Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics) 2013.
DOI: 10.1007/978-3-642-41347-6_14

Cress, U.; Wodzicki, K.; Bientzle, M.; Lingnau, A.: CSCL for intellectually disabled pupils: Stimulating interaction by using a floor control mechanism. In: International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning 2011.
DOI: 10.1007/s11412-010-9105-5

Lingnau, A.; Harrer, A.: Designing software for pupils with special needs: Analysis of an example for complementary action design. Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics) 2008.
DOI: 10.1007/978-3-540-87605-2_27

Andreas Lingnau: Analyse und Unterstützung von Lernvorgängen beim Schriftspracherwerb in einem computergestützten Klassenraum, 2005.
DNB: 975778005

crossmenu